Vedtægter
§1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Ballerup-Skovlunde Fodbold, og dens hjemsted er Ballerup Kommune. Klubbens binavne er Ballerup Idrætsforening (BIF) og Skovlunde Idrætsforening Fodbold (SIF)
§2. Formål
Foreningens formål er at spille fodbold i godt kammeratskab, herunder tilgodese både elite- og motionsfodbold, der fremmes sammen med sportslig indstilling, klubliv og samarbejde og dermed et forpligtende demokratisk fællesskab.
§3. Medlemskab
Foreningen optager såvel aktive som passive medlemmer, og som medlem kan optages enhver, der ikke skylder kontingent til andre idrætsforeninger i henhold til DBU’s og SBU’s love. Enhver, som ønsker at blive optaget som medlem, skal indmelde sig på foreningens hjemmeside, hvor DBU’s system bruges til håndtering af oplysninger. Medlemmer under 15 år skal have forældre til at lave indmeldelse på foreningens hjemmeside. Det enkelte medlem er forpligtet til at holde medlemsdata ajourført – herunder mail adresse som foreningen bruger til opkrævning af kontingent. Udmelding kan alene ske elektronisk via foreningens hjemmeside og inden for de af bestyrelsen offentliggjorte tidsfrister.
Medlemmer, som ikke overholder foreningens love og reglementer, eller som udviser grov usportslig optræden, kan af bestyrelsen idømmes karantæne eller eksklusion. Eksklusion af et medlem kan kun finde sted, såfremt det vedtages enstemmigt af bestyrelsen. Såfremt et medlem ekskluderes, kan medlemmet kræve eksklusionen behandlet på en generalforsamling jf. §7 og §10. Eksklusionen kan omgøres ved 2/3 flertal blandt de fremmødte på generalforsamlingen.
§4. Bestyrelsen
Bestyrelsen, som er foreningens øverste ledelse, består dels af formand og kasserer, der vælges på generalforsamlingen for to år ad gangen, samt minimum 4 bestyrelsesmedlemmer, som vælges for et år ad gangen (hvorefter genvalg kan finde sted, dog under hensyntagen til § 6). Foreningens formand har i alle tilfælde af stemmelighed på bestyrelsesmøder den udslagsgivende stemme.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 50% af bestyrelsen er til stede og enten formanden eller næstformanden er til stede.
For valg til formand og kasserer er det en forudsætning at der kan afleveres ren straffeattest.
Det er formanden og kassereren i foreningen, der har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. Alternativt formanden eller kassereren i en forening med 2 med bestyrelsesmedlemmer.
Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive aftalen.
Bestyrelsen kan give et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.
§5. Økonomi
Regnskabet afsluttes hvert år pr. 30. juni. Regnskabet skal revideres af den generalforsamlingsvalgte revisor, som skal være statsautoriseret revisionsvirksomhed. Det reviderede regnskab gøres tilgængeligt for klubbens medlemmer senest 1 uge før generalforsamlingen. Kontante midler, der ikke er nødvendige i foreningens daglige drift skal indsættes i bank lydende på foreningens navn.
Disposition over foreningens bankkonti skal altid være 2 i forening via e-banking. Der kan udstedes kort til kasserer som dog aldrig må være en forenings hovedkonto.
For foreningens forpligtelser og gæld hæftes kun med foreningens formue.
§6. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen, der er foreningens højeste myndighed, afholdes hvert år i september måned. Indkaldelse skal ske med mindst 21 dages varsel ved opslag i klubhuset samt foreningens hjemmeside med bekendtgørelse af dagsorden jf. §7.
Stk. 1. Hvis der på generalforsamlingen ikke kan opnås enighed om fordelingen af bestyrelsens poster, kan generalforsamlingen beslutte at lade bestyrelsen konstituere sig selv på førstkommende bestyrelsesmøde, dog senest 21 dage efter generalforsamlingen. Efter konstitueringen skal bestyrelsesposterne påføres referatet fra generalforsamlingen.
Stk. 2. Hvis der på generalforsamlingen ikke kan vælges en fuldtallig bestyrelse, kan generalforsamlingen beslutte at lade bestyrelsen selv supplere sig med flere medlemmer på førstkommende bestyrelsesmøde, dog senest 21 dage efter generalforsamlingen. Efter konstitueringen skal bestyrelsens nye sammensætning påføres referatet fra generalforsamlingen.
Stk. 3. Bestyrelsen kan, hvis nødvendigt, ud over de valgte medlemmer, supplere sig med en eller flere medlemmer, ad hoc eller for resten af perioden, frem til en ordinær generalforsamling. Hvis denne udvidelse skal fastholdes efterfølgende, skal medlemmet vælges på den førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 4. Indkommende forslag skal ske skriftligt til bestyrelsen og skal senest være bestyrelsen i hænde 14 dage før generalforsamlingen. Den endelige dagsorden inklusiv indkommende forslag skal være tilgængelig for klubbens medlemmer senest en uge før generalforsamlingen.
§7. Dagsorden – ordinær generalforsamling
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal minimum indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent og 2 stemmetællere
3. Bestyrelsens beretning til godkendelse
4. Forelæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse
5. Indkomne forslag
6. Godkendelse af budget for det kommende år, herunder fastsættelse af kontingent
7. Valg
a) Valg til bestyrelsen (jvf. §8)
b) Valg af revisorer og revisorsuppleanter
8. Eventuelt
§8. Valg til bestyrelsen
Stk. 1. På generalforsamlingen vælges minimum 4 bestyrelsespladser for 1 år ad gangen.
Stk. 2. Formand og kasserer vælges for 2 år ad gangen og formand vælges i lige år og kasserer i ulige år.
Stk. 3. Genvalg kan finde sted, dog under hensyntagen til § 6
Stk. 4. På generalforsamlingen vælges hvert år: 1 revisor
Stk. 5. Til bestyrelsen kan vælges stemmeberettigede medlemmer, der desuden skal være mindst 18 år på tidspunktet for valget.
Stk. 6. Til bestyrelsen kan der kun vælges stemmeberettigede medlemmer jvf. §9 på tidspunktet for valget.
§9. Stemmeret
Stemmeberettigede på generalforsamlingen er medlemmer af foreningen, som er fyldt 15 år, og som ikke er i kontingentrestance, jvf. § 11. For medlemmer under 15 år (der ikke er i kontingentrestance), har medlemmets værge denne stemmeret (dvs. én stemme), ligesom et medlem kun kan have én stemme. Der kan, bortset fra afstemninger om foreningens opløsning eller dens sammenslutning med andre foreninger eller organisationer - stemmes i henhold til fuldmagt, når fuldmagten er skriftlig og udstedt til et stemmeberettiget medlem af foreningen, jvf. §3 og omhandlende §9. En fuldmagtshaver kan kun repræsentere et andet medlem på generalforsamlingen og kan således maximalt afgive én stemme i henhold til fuldmagt, ud over sin egen stemme.
§10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller når mindst 50 af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt fremsender begæring herom, samt vedlægger forslag til dagsorden. Når en sådan begæring er indgivet, skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. Indkaldelse skal ske skriftligt ved opslag i klubhuset samt på foreningens hjemmeside med mindst 2 ugers varsel.
§11. Kontingent
Stk. 1. Kontingent, hvis størrelse fastsættes hvert år på generalforsamlingen, betales halvårsvis forud, og betaling sker via PBS hver 1/1 og 1/7. Seneste betalingsfrist vil dog være den 5. i den efterfølgende måned.
Stk. 2. Er et medlem i restance pr. 5/2 og 5/8 kan medlemmet ikke spille kampe eller træne i klubben og vil først kunne dette igen, når det skyldige beløb er betalt.
Stk. 3. Ved for sent indbetalt kontingent vil det pågældende medlem blive pålagt at betale et gebyr, hvis størrelse fastsættes af bestyrelsen, og som opkræves sammen med efterfølgende kontingent eller i forbindelse med fremsendelse af rykker. Såfremt et medlem ikke tilmelder sig PBS-betaling kan kontingentet blive pålagt et administrationsgebyr, hvis størrelse fastsættes af bestyrelsen.
§12. Lovændringer
Forslag til lovændringer skal, for at være gyldige, være indsendt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen, og dette vedtages, såfremt mindst 2/3 af de fremmødte på generalforsamlingen stemmer for.
§13. Tilhørsforhold
Foreningen og dens medlemmer er underkastet de love, der er gældende for de organisationer, som foreningen er og måtte blive medlem af.
§14. Opløsning
Foreningen kan kun opløses ved beslutning med mindst 2/3 fremmødte stemmeberettigede medlemmers majoritet af 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 3 ugers mellemrum. I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder foreningens materialer og midler en anden idrætsforening i Ballerup Kommune med samme formål.
Opdateret september 2022 efter generalforsamling