U18 og U16 pigernes tur til USA

Skrevet af: John Walsh
25. februar 2023

Fredag d, 10/2 rejste 38 piger og 10 ledere afsted i 12 dage til Florida, USA med det formål at træne, hygge, lære hinanden bedre at kende og deltage i den store turnering Weston Cup.

Vi startede ud med at bo lige udenfor Orlando i 4 store Pool-huse, hvor hvert hold var fordelt på 2 huse hver. Her skulle vi være de første 6 dage og træne hver dag på National Training Center, lige uden for Orlando. Dagene gik også med at pigerne selv skulle være med til at stå for forplejningen, hvor der skulle laves morgenmad, frokost og aftensmad til husenes ca. 12-13 beboere. Det fik vi meget sjov ud af og pigerne viste flere gange deres evner ud i køkkenkunsten med blandt andet havregrød, bananpandekager og den fantastiske guacamole som nogle af de kulinariske indslag.

Der blev også tid til en tur ud i Floridas sumpe med Airboat og se på dyrene, der lever der, inklusiv den meste kendte nemlig alligatoren. Vi fik også tid til at shoppe lidt i de mange outlets og store centre der findes i Orlando området.

Desværre havde vi også medbragt nogle af vinterens sygdomme (influenza, hoste m.m.) som ramte en del af pigerne de første dage, så vi måtte i supermarkedet og udvide husapoteket lidt.

Torsdag d. 16/2 rev vi teltpælene op og pakkede vores 4 små minibusser og 2 personbiler med alt vores habengut og kørte mod Miami/Fort Lauderdale. En lille tur på ca. 4 timer som gik rigtig fint. Dagen før var vi blevet kontaktet af turneringen, der ville høre om vi ville spille en træningskamp mod et hold fra El Salvador sent torsdag eftermiddag og det syntes vi lød spændende, så det sagde vi ja til.

Træningskampen er der ikke så meget at skrive om. Vi var simpelthen bedre end dem, selvom de havde fået lov til at tage 4 drengespillere med på holdet når vi havde vores U18 spillere med i kampen. Men det var sjovt at møde piger fra en helt andet del af verden. Efter træningskampen kørte vi til vores hotel som skulle danne base for os de kommende 5 dage under turneringen. Et lille sjovt hotel, der dyrkede historierne om de gamle filmhelte og kunstnere fra 40erne til 60erne såsom Elvis Presley, Marylin Monroe og Paul Newman. Rundt omkring på hotellet stod der ting fra den tid, såsom pladespillere, kassettebåndafspiller, drejeskivetelefoner og skrivemaskiner. Et lille museum kombineret med hotel. Aftensmaden bestod af rigtig gode take-away pizzaer fra det lokale Pizzeria.

Om fredagen tog alle til Miami Beach, hvor der bades på stranden udfor den kendte gade Ocean Drive. Gaden er blandt andet kendt som legeplads for Miami Vice (Crockett og Tubbs) tilbage i 80erne, hvor de ordnede narkohandlere i stribevis, men også for sin flotte strand med de meget karakteristiske livreddertårne.

U16 pigerne skulle starte turneringen allerede her fredag aften, men desværre havde modstanderen meldt fra til turneringen meget kort tid inde og de fik i stedet en træningskamp mod et af USA's bedste U17 hold med ikke mindre end 4 landsholdsspillere på. Blandt andet en 17 årig pige, der skulle med Brasilien kvindelandshold til VM til sommer. 1. halvleg af kampen var en lang forsvarskamp mod overmagten som vi tabte 8-0. De var simpelthen for gode når de stillede i stærkeste opstilling. 2. halvleg var bedre da de tog deres 5-6 bedste spillere ud og her vandt vi faktisk 1-0. Så en god kamp, der vidste pigerne, at der er et stykke til toppen endnu.

Om aftenen tog U18 pigerne ud på restaurant Chilis og spiser rigtig god mad, mens U16 drog mod hotellet, hvor de slappede af, badede, spiste og hyggede.

Lørdagen skulle begge hold i kamp og U18 skulle endda spille to kampe. U16 skulle møde BOYNTON BEACH KNIGHTS U16 som de efter en rigtig god kamp spillede lige op med og kampen endte 2-2. Det skal siges at vi (Raja) scorer på direkte frispark 10 sekunder før tid og den var svær at sluge for modstanderen. U18 deltog i U19 rækken i turneringen og skulle i deres første kamp op mod samme klub som U16, nemlig BOYNTON BEACH KNIGHTS U19. Kampen endt 1-1 efter en meget intens kamp med meget fysik og gode nærkampe. Anden kamp om eftermiddagen var mod MIAMI SPRINGS SOCCER MSVG 2005 BLITZ som bliver en spændende kamp. Ikke fordi den er velspillet, men der er stor intensitet og det er to hold der står godt mod hinanden. BSF kommer foran 1-0 midt i 1. halvleg og resten af kampe må vi stå imod et konstant pres fra modstanderen, men det lykkedes at krige kampe hjem med en smal 1-0 sejr.

Grundet U18 pigernes sene eftermiddagskamp er det deres tur til at tage på hotellet og slappe af, bade og spise, mens U16 tog på restaurant Chilis og spiste god mad.

Søndagen var igen turneringsdag, men ikke så heftig som lørdagen. Her havde hvert hold kun en kamp og de lå begge om formiddagen. U16 mødte et lokalt Weston hold i WESTON SELECT SOCCER CLUB WS 2007G. BSF kontrollerede hele kampen og vandt fortjent 2-0 og vandt dermed puljen på bedre målscore. De havde dermed kvalificeret sig til finalen dagen efter. U18 spillede mod FC PRIME MIAMI 2005 og det var en rimelig overkommelig modstander som vi slog 5-0 efter flot og effektivt fodbold fra vores side. U18 var dermed også vinder af deres pulje og også med i mandagens finale.

Eftermiddagen blev brugt på shopping i et af de største outlet center i USA, som ligger ved Fort Lauderdale og aftensmaden nydes på Australsk Steak house, hvor der spises igennem med salat og bøffer.

Mandag er finaledag for begge hold. Og den starter meget tidligt med kampstart kl. 8.00 for begge hold. Pigeturneringen er lidt speciel, da man har seedet alle hold ind i puljer og hver pulje er en lille turnering. Begge BSF hold er seedet i øverste lag og vi skal derfor spille finale mod nummer 2 i de respektive puljer.

U16 skulle møde BOYNTON BEACH KNIGHTS U16 som de havde spillet uafgjort med i puljekampe og det bliver igen en intens kamp som pigerne desværre taber 2-0. De taber dog efter en god kamp, hvor marginaler ikke var på vores side. Efter kampen fortæller modstanderne os at de faktisk er statsmestre i Florida og skal spille med om det nationale mesterskab her i foråret. Så det er hold fra top 20 i USA. Flot af vores piger, som i store dele af kampen spiller lige op med dem. Vi skal i den sammenhæng huske at BSF holdet består af rigtig mange 2008, 2009 spillere udover 2007 spillerne. Deres var en ren 2007 årgang.

Nedenstående er en del af den mail vi modtog fra deres Team Manager efter kampen:

On behalf of the Boynton Knights and our 2007 girls’ team, we’d like to thank you for coming to Florida, USA and for the incredible experience. It’s not often we get to compete with an international club and team of your caliber. The experience is not one we will soon forget, and we hope your lengthily stay was a positive experience for you and your amazing team.

Thank you again to all at BSF for the experience and showing nothing but class throughout our times together. Best of luck to you, your club and your incredible team and we hope to see you again in the future. Be well!

U18 skulle spille finale mod MIAMI SPRINGS SOCCER MSVG 2005 BLITZ, som vi med nød og næppe vinder 1-0 over i puljekampen. Det er kamp med lige så stor intensitet som puljekampen og som vi burde have afgjort kampen i ordinær tid, da vi havde flere store chancer specielt i første halvleg. Kampen ender dog 0-0 og derfor skal man i direkte straffespark. Vi har gennem DM turneringen i Danmark trænet straffespark nogle gange, men denne mandag kunne vi desværre ikke vende det til vores fordel og vi taber desværre.

Begge hold er derfor sølvvindere i turneringen og modtager flotte medaljer og et trofæ til klubhuset.

Efter finalerne var der ”fri leg” for alle. Man kunne vælge at slappe af på hotellet/ved poolen eller køre med til stranden ved Fort Lauderdale og om eftermiddagen kunne man tage med i Outlet igen. Pigerne nyder virkelig varmen, solen og vandet. En rigtig god dag slutter med, at vi alle køre på italiensk restaurant, hvor den får fuld gas på menukortet.

Tirsdag er sidste dag med kliken. Vi skal hjem til Danevang igen. Efter at vi har pakket busserne og bilerne med alle vores sprængfyldte kufferter køre vi tilbage til Orlando og når lige et sidste frokost besøg i et outlet tæt på lufthavnen, inden turen går hjem til Danmark.

Tusind tak til alle deltagerne for fantastisk tur og tak til forældrene for lån af jeres piger. De var så gode at have med derovre.

Vi skylder også vores sponsorer på turen en stor tak og at hjælpe os med nyt tøj og tilskud til vores Airboat tur.

Sponsorer var: Christiansen & EssenbækBARNEY´S malerfirma A/S - BSFs Bankovenner

Hilsen træner/lederteamet på turen.

SE OGSÅ BILLEDGALLERIET ØVERST I NYHEDEN.